16 °

10.05.

20° / 13°

Podijeli vijest sa nama.

Dodaj do 3 fotografije ili videa.

Maksimalna veličina jednog fajla je 30MB

minimum 15 karaktera

This site is protected by reCAPTCHA and the Google. Privacy Policy and Terms of Service apply.
Žeđ za životom - Priča o specijalcu koji je pao sa čamca i plivao na otvorenom moru 14 sati

Priče iz Ukrajine/Історії з України

Tag Gallery
Comments 0

Autor: Antena M

• Viber

Piše: Rustem Halilov, Roksana Kasumova

„On je već legenda ne samo naše jedinice, već i svih specijalaca“.

Ovako je u intervjuu za „Ukrajinska pravda. Život“ svog vojnika sa pozivnim znakom „Konan“ opisao major Viktor Torkotjuk, komandant specijalne jedinice Glavne obaveštajne uprave (GUR) Ministarstva odbrane Ukrajine „Artan“. U istom materijalu ukratko je govorio o razlogu zašto je Konan postao legenda.

Tokom operacije u Crnom moru, specijalac je bio u moru. Proveo je 14 sati sam na pučini, pravo pod nosom neprijatelja, ne shvatajući kuda će dalje i kada će doći pomoć.

Novinari „UP. Život“ su pronašli Konana da bi dobili njegov izveštaj iz prve ruke o tom slučaju. Čuli smo nevjerovatnu priču o spremnosti na samopožrtvovanje, snazi vojnog bratstva i prije svega o snazi ljudskog duha.

Ovo je priča koja uči da se smije odustati ni pod kojim okolnostima.

Pa šta se desilo u avgustu 2023. u vodama Crnog mora – priča sam Konan.

Čovjek koji voli život

Ja sam običan momak koji je odrastao na selu. Ja sam vojnik koji voli svoj posao. I, kako se ispostavilo, ja sam osoba koja mnogo voli život.

Prije dolaska u GUR bataljon „Artan“, stalno sam se bavio oružjem: radio sam u policiji, ličnom obezbjeđenju, bio u pokretu otpora, a sada u službi. Iako sam po zanimanju fitnes trener. Kada je počela invazija u punom obimu, 26. februara, ja sam već stupio u redove Oružanih snaga. Dobrovoljno sam došao.

Sredinom avgusta izveli smo specijalnu operaciju u Crnom moru.

Bilo je oko 08:30 uveče kada je naš čamac počeo da gađa ruska Suška (bombarder Su-24). Ovi avioni su neprestano kružili iznad mora, patrolirajući od jutra do večeri.

Počeli smo da manevrišemo. A tokom jednog od manevara naš borac je upotrebio MANPADS „Stinger“ i oštetio taj avion. Napustio nas je i uputio se ka najbližem aerodromu.

Spustila se noć, stigli smo do cilja i počeli da radimo svoj posao.

Kad smo se vratili, bilo je već 5 ujutru. Na 30-ak kilometara od mjesta prve bitke stiglo je upozorenje „Vazduh!“. Ponovo je neprijateljski avion naišao na nas i počeo da puca iz automatskog topa mecima kalibra 30.

Suška je obično ispuštala nekoliko metaka, okretala se i išla u novi krug, sve dok nije ispalila svu municiju. A onda se pojavio novi. Znam i da je pilot uputio zahtev komandi da nas pogodi vođenom raketom. Ali, hvala Bogu, nisu mu dozvolili. Inače, sada niko ne bi razgovarao sa Vama.

Uzvraćali smo. Ali naši momci su iskoristili svoju municiju za MANPADS čak i uveče, kada su uspjeli da pogode neprijateljsku Sušku.

Imali smo sreće što smo imali jako dobrog skipera koji se nije izgubio i počeo da nas izvodi iz zone gađanja.

I u jednom od manevara, kada se naš čamac udaljavao od neprijateljske vatre, završio sam u moru.

Bez opreme imam 120 kilograma, sa opremom bi bilo negdje plus 30. Ali 20 minuta prije nego što je trebalo da padnem, nekako sam postao nemiran. I sve sam skinuo: šljem, pancir, RPS, sklonio oružje. Nosio sam termo ronilačko odjelo i prsluk za spasavanje. Nekako mi je palo na pamet da to treba da se uradi.

I poslije 20 minuta sam u vodi.

Do obale je u tom trenutku bilo oko 130 kilometara.

"Sve vrijeme sam plivao protiv plime"

Koja je bila moja prva emocija? Naravno, panika. Veoma je daleko od obale, a ispod mene je velika dubina.

Moji pobratimi su htjeli da me odvedu. Ali neprijateljski avion je nastavio da puca na nas. A onda sam počeo da im mašem i da vičem da me napuste. Zato što sam savršeno shvatio da je posada čamca, koja ima 13 ljudi, dragocjenija od mene samog. A sa prslukom sam mogao neko vrijeme da ostanem na vodi.

Kasnije sam saznao da je naš čamac oštećen. I, posebno, zato je odlučeno da se povuče: čamac je probušen, a to ugrožava živote dječaka.

Nisam znao šta će se dalje desiti, ali sam imao jedinu referentnu tačku – jednu od kula za bušenje gasa, koja stalno gori. Bilo je veoma dobro vidljivo i danju i noću. I kasnije su mi pobratimi pričali da je od mjesta mog pada do kule bilo oko 20 kilometara.

Shvatio sam da moram da saberem misli i prihvatim da me za sat vremena niko neće pokupiti, jer su avioni nastavili da lete iznad nas. Za njih sam bio vrlo mala meta, ali nijesu dozvolili da mi se čamac približi.

I doplivah do zapaljene kule.

Nije bilo talasa, ali je plima bila veoma jaka. Stalno me je nosila nazad, pa lijevo, pa desno. Ispostavilo se da sam sve ovo vrijeme plivao protiv plime. Nisam stao ni na trenutak, jer bi me to onda nosilo sve dalje i dalje od referentne tačke.

Morao sam da budem stalno u pokretu. I plivao sam.

„Postojala je stalna borba u mislima: predati se ili ne“

Naučio sam da plivam sa šest godina u bari u selu, gdje sam sa drugarima tajno odlazio od roditelja. Sjećam se kako sam tada počeo da tonem. Nije imao ko da mi pomogne, pa sam i sam počeo polako da krećem do obale.

Moj horoskopski znak je riba, tako da je voda moj element. I moja trenutna priča je to dokazala. Međutim, plivanje mi nikada nije bilo jača strana: plivajući sto metara od obale, već sam osjećao umor, pojavljao se nedostatak daha. Na kraju krajeva, sa težinom od 120 kilograma, nije tako lako plivati i trčati. Mišići stalno žele kiseonik.

Ranije, kada sam se samo kupao u moru ili na rijeci i nisam osjećao dno ispod sebe, osećao sam se nesigurno. Ali sada je ispod mene bilo stotine metara vode, ali sam se trudio da ne razmišljam o tome.

Sakupiš snagu - i još jedan pokret. Jer stvarno želim da preživim, znaš?

Misli su bile različite, iskreno. Pomislio sam da me možda niko ne traži, jer nisam nikoga vidio. Ili me možda traže, ali ne mogu da me nađu. Vodila se stalna borba u mislima: predati se ili ne?

Ali zdrav razum je rekao da je potrebno ploviti dalje. I dalje sam se nadao da me moji momci traže, a znao sam da će moj komandant Viktor Viktorovič Torkotjuk učiniti sve da me izvuče. I nisam se prevario, ovo je zaista osoba sa velikim slovom.

Još jedan udarac, kažeš u sebi. I razmišljaš o životu, o porodici. Psihički je bilo jako teško pomisliti da će moj sin za mjesec dana napuniti godinu dana, a ne znaš da li ćeš preživjeti i ponovo ga vidjeti.

Nisam imao sat, mogao sam da se orijentišem samo po Suncu. U nekom trenutku su počele halucinacije: toplota, dehidratacija, umor. Mislio sam da je čamac ispred. I tek sam vremenom shvatio da je to ista kula. I negde oko 4-5 sati popodne doplivao sam do nje.

Nisam mogao da plivam blizu nje, jer je vrućina veoma jaka. Gori gasom, a tamo je plamen veoma jak. Čak i kada ste udaljeni 100 metara od njega, imate osećaj kao da neprijateljski avion leti iznad vas – tako je to glasno. Zbog ove temperature plašio sam se da se prsluk ne otopi.

Plima je postala još jača, i počeo sam da se nosim nazad. Desilo se to nekoliko puta. Nosio sam se oko 400 metara, i opet sam doplivao do kule.

Čini se: šta ima - 400 metara?! Ali kada već plivate više od deset sati i osjetite da vas snaga napušta...

Kada sam četvrti put bio odbačen, bio sam iscrpljen. Bio sam veoma dehidriran jer sam pio mnogo slane vode. Konstantna toplota. Stvarno sam želio da spavam.

I okrenuo sam se na leđa i zaspao.

"Živjeću!"

Kada sam se probudio, more me je odgurnulo od kule, i morao sam ponovo da plivam do nje. Počeo sam da skidam prsluk - naravno, toliko sati na Suncu!

Osim toga, razumijem da će uskoro biti noć, što znači da je malo vjerovatno da će potraga moći da me pronađe.

U nekom trenutku sam tako nešto osjetio na nozi, sa kandžama. Okrenem se – a na meni sedi galeb, a iznad mene još nekoliko kruži. Inače, sa bespilotne letjelice, koja je bila puštena u potragu za mnom, naši su vidjeli i toplotni trag od ptica. Tako je objavljeno da postoji objekat koji pluta u pravcu Odese, a „jaše“  ga sedam galebova.

I u nekom trenutku sam primjetio brod.

To je mogla biti moja potraga. Ali postojala je i ideja da bi to mogao biti neprijateljski brod koji je pod okriljem avijacije izašao na otvoreno more i tražio nas.

Tada je proletio neprijateljski avion i nekoliko puta pucao na brod koji je išao u mom pravcu. Dakle, naš je brod sigurno. Ali on se okrenuo i otišao u drugom pravcu.

Kada sam primjetio da se brod udaljava od mene, to mi je dalo snagu. Znao sam da je možda neko u blizini, da me traže i plivao sam dalje.

Plivao sam i plivao i video kako se približavaju talasi vode. Mislio sam da je neprijatelj. Da je ovo ruski desant pliva ka meni.

Bio je to mali čamac. A kada sam video zastavu Ukrajine na čamcu, mojoj radosti nije bilo granica. Ovo su momci, moji, moja braća, koji su na moj trag naišli preko bespilotne letjelice.

To je to, pronađen sam, dakle živjeću!

Mislim da sam plivao oko 20-25 kilometara. Pitam se još uvijek koliko tačno.

Podigli su me na čamac. Naravno, pojurio sam da ih sve zagrlim. Naš ljekar kaže: „Sve mora da bude po pravilima. Nema vremena za grljenje, moraš da skinešprsluk, skini mokro odelo“. Sljedeće - termo ćebe i kapaljke. Temperatura mi je bila 35,5 plus jaka dehidratacija.

Uvijek se osjeća povjerenje u svoju borbenu braću: od početka do kraja bilo koje operacije, jer je to kao jedan organizam, jedan tim.

Naš komandant bataljona ne samo da je poslao potragu na otvoreno more, već je podigao „Bajraktar” (letjelicu) i rasporedio spasilački brod. Tako da je ovoga puta to bio timski rad: i naše jedinice, i Mornarice, i drugih specijalaca.

Na zemlji

Bio sam u čamcu, ali operacija još nije bila završena. Bilo je neophodno uspješno se povući na bezbjednu teritoriju.

Išli smo prema drugoj kuli, bliže kopnu. Kada su otišli iza nje, na nebu se ponovo pojavio neprijateljski avion. Mi smo vrebali. Ispalio je vođenu raketu na otok Zmijini. Kada se nebo razvedrilo, krenuli smo dalje.

Oko ponoći sam konačno kročio na zemlju. Sišao je s čamca samostalno.

Poslije infuzija snaga mi se vratila. Osjećao sam se dobro, mogao sam da hodam, pričam i jasno razmišljam. Sve je već bilo dobro. Temperatura je porasla na normalu: 36,2, a onda, već kada sam ležao u hitnoj pomoći, na 36,6.

Po savjetu ljekara, pio sam vodu u malim dozama i malim gutljajima. Nisam imao apetita ni sljedećeg dana - želio sam samo jabuke i slatku vodu.

Kad sam plivao, gledao sam tu kulu, i toliko sam želeo voće i pepsi! Do sada sam verovatno već popio dvadeset litara tog pepsija.

Prvo što sam uradio, osjetivši čvrsto tlo pod nogama, napisao sam poruku supruzi, jer dugo nisam joj javljao. Napisao sam da je sve u redu, da sam živ i zdrav i da sam se vratio sa zadatka.

Ali joj još uvijek nijesam rekao šta se sa mnom dogodilo. Došao sam izdaleka, pitao: "Jesi li čula za takvu priču? Šta misliš kako je plivao, šta mu je tada bilo u glavi?". Žena odgovara: „Valjda je stvarno želio da živi“.

A ja sam joj rekao: „Da, baš je želio da živi“.

Pravi Konan

Već sam ti rekao koliko sam težak. Nikad nisam bio mali dječak. I tako je to uvijek - kada je trebalo nešto teško da se uradi, kažu mi: „Hajde, Konane!“. Tako sam u dobio ovaj pozivni znak. Ali sada momci kažu: „Ti si pravi Konan, a ne onaj u filmu (Konan varvarin – film iz 1982. sa Arnoldom Švarcenegerom).“ Ali nisam varvarin, jer nisam okrutan.

Uvijek sam u sportu. Čak i sada, kada postoji prilika da vježbam u teretani ili trčim, uvijek je koristim. Fizička forma i sposobnost da se psihički prilagodim mnogo su mi pomogli.

Generalno, većina boraca u našoj jedinici „Artan” su sportisti. Među njima su šampioni Ukrajine, pa čak i svjetski prvaci u raznim vrstama borilačkih vještina.

Ja sam majstor sporta u pankrationu (borilačka vještina koja potiče iz antičke Grčke, mešavina hrvanja i borbe pesnicama) i pauerliftingu (pover triatlon – čučanj sa utegom, bench press, deadlift). Imam osvojena prvenstva. Bavio sam se i drugim sličnim vrstama sporta pa imao sam dosta uspijeha i pobjeda.

Hvala Bogu što mi je dao snagu! Ja sam religiozna osoba. Važna mi je molitva i snaga molitve. Vidite, plivao sam 14 sati i nisam imao bol u mišičima. To jest, nisu me mučili grčevi, bilo mi je lako da plivam. To je bio samo zamor tokom vremena.

A drugog dana, kada sam se probudio u bolnici, nisam osetio bolove u mišićima, ili bilo gdje.

Srećan sam što sada mogu da vam pričam sve ovo. O sebi, o pobratimima, o bataljonu, o komandantu. Veoma sam im svima zahvalan.

I sada, koliko mogu, pokušaću da prenesem svoju priču drugim ljudima.

U koju svrhu? Da se nikad ne predaju.